mandag den 11. februar 2013

Boller (grundopskrift)


Til ca. 20 boller.

Når jeg til dagligt laver boller bruger jeg ikke en fast opskrift, men går ud fra dette
7 dl. Vand
50 g. gær
Lidt olie
Ud over det kommer jeg i hvad jeg lige har f.eks. Gulerod, forskellige kerner, hvidhvedemel, grahamsmel, havergryn, hvedemel, fuldkornshvedemel osv.

1. Rør gær ud i vand.
2. Tilsæt resten lidt af gangen. Dejen må godt være lidt klisteret
3. Hæver ca. 1 time
4. Formes til ca. 20 boller.
5. Efterhæver 15 min.
6. Bages i forvarmet alm. ovn ved 180 grader.
Tip. Stil en skål vand i bunden af ovnen, dette hjælper til at dejens overflade ikke tørre ud og bollerne kan hæve mere op. Dampen sætter sig også på dejen og giver den blanke, glatte og knasende overflade som man kender fra bagerbrød

Ingen kommentarer:

Send en kommentar